Wiele gabinetów stomatologicznych ze względu na wprowadzony stan epidemii w Polsce zamyka gabinety zgodnie z odgórnymi zaleceniami. Pamiętajmy, że sprzęt w naszym gabinecie należy odpowiednio przygotować na dłuższe przestoje, tak by po powrocie do pracy nas nie zawiódł. Oto kilka prostych wskazówek, jak przygotować sprzęt do przestoju i jak możemy ten wolny czas wykorzystać. Radzi Michał Kupian – serwisant w dziale sprzętu stomatologicznego w firmie Marrodent.
Unity:
- Pamiętajmy, aby wypłukać całą wodę z unitu.
- Butelkę wkręcić bez wody i uruchomić każdą końcówkę, aby pracowała tak długo, aż przestanie wydobywać się z niej woda.
- Przewody czystej wody napełnić roztworem zapobiegającym tworzenia biofilmu, używając np.: Bilpron.
- Jeżeli unit jest wyposażony w automatyczny system dezynfekcji należy zakręcić dopływ wody do unitu i uruchomić końcówki. Aktywować napełnianie kubka kilkakrotnie.
- Po powrocie do pracy należy każdy tor wodny (aktywny instrument) przepłukiwać wodą przez 120 sekund. Unity posiadające system dezynfekcji należy wystartować systemem sanityzacji. Musimy pamiętać, że każdy producent unitów zaleca inne środki do dezynfekcji i przepłukiwania torów wodnych w unitach.
Systemy ssące :
- Należy przeczyścić sitka w unicie oraz przy pompie ssącej (przy systemach mokrych), przepłukać i zdezynfekować za pomocą odpowiednich środków. Preparatem rekomendowanym przez wielu producentów jest MD 555 firmy Durr.
Kompresory:
- Jeżeli nie posiadają Państwo osuszacza powietrza należy spuścić wodę ze zbiornika oraz spuścić ciśnienie.
Media:
- Należy zakręcić dopływy wody w całym gabinecie, ważne jest również wyłączenie bezpieczników odpowiadających za nasze urządzenia.
- Woda powinna być spuszczona ze wszystkich urządzeń zewnętrznych typu autoklawy, piaskarki, skalery .
Końcówki:
- Na czas spoczynku należy przesmarować końcówki i pozostawić główką do góry.
Powyższe czynności są bardzo istotne dla odpowiedniego zabezpieczenia naszego sprzętu na okres przestoju gabinetu. Istotne jest również wykorzystanie tego czasu na profesjonalną regenerację oraz przegląd sprzętu wraz z unitem. Warto wysłać końcówki do autoryzowanego serwisu, zrobić przegląd unitu, autoklawu oraz aktualizację oprogramowania.